2009. feb 14.

Soha nem késő: Niemöller lelkész szelleme itt van köztünk!

írta: VSZ
Soha nem késő: Niemöller lelkész szelleme itt van köztünk!

Martin Niemöller német állampolgár 1892-ben született, evangélikus lelkészként tevékenykedett. Természetes volt számára, hogy Hitlerre szavazzon, hiszen az ígéretek, melyeket hallott - csábítóak voltak. Aztán Niemöller rádöbbent az igazságra: a nácik mit is tesznek – többek között - zsidó honfitársai ellen, valamint az egyházak náci ellenőrzéséért. Ezért támadta Hitlert és a náci pártot.
Niemöller 1937-től Sachsenhausen és Dachau haláltáboraiban volt fogoly egészen 1945-ig. 1945 után pacifista ill. békeaktivista lett, kampányolt a nukleáris fegyverkezés ellen is.
1984-ben halt meg.

Martin Niemöller (1892-1984) német evangélikus lelkész mondta az alábbi mondatokat:
"Először a baloldaliakért jöttek el és én nem tiltakoztam, mert nem voltam baloldali. Aztán a szociáldemokratákat vitték el és én hallgattam, mert nem voltam szociáldemokrata. Mikor a szakszervezetisekért jöttek el nem tiltakoztam, mert nem voltam szakszervezetis. Később a zsidókat vitték el, de én hallgattam, mert nem voltam zsidó. A végén értem is eljöttek, de már nem volt aki tiltakozzék." (szabad fordítás)

Ezek a mondatok most sem kevésbé aktuálisak, mint születésükkor: a mai magyar közéletben számos olyan jel van, amely arra utal, hogy egyes egyházak hívei politikai köntösben kívánnak egyeduralomra törni, miközben támadnak kisegyházakat, és igen, politikai, adminisztratív megsemmisítéssel, ellehetetlenítéssel fenyegetik őket.

A VSZ álláspontja az, hogy minden Magyarországon nyilvántartott (bejegyzett) egyháznak és közösségnek szabadon kell működnie, tevékenykednie. Minden demokratának ki kell állnia és fel kell szólalnia az erőszakos vallási akciók ellenében.
Vidéken, egyes településeken, ahol a polgármester elfogadhatónak tartja, az is megesik, hogy nemzeti ünnepeink kifejezetten csak egy egyház liturgiája alapján folynak le, még azzal sem törődve, hogy ezen ünnepek megvalósítása közpénzekből történik!
A vallásnak nincs tere és helye a politikai életben úgy, hogy az kirekesztő és marginalizáló legyen.
Minden embernek joga van ahhoz, hogy szabadon döntsön lelki életét illetően és választhasson egyházat vagy felekezetet.

Szent István üzenete 1000 év távlatából is aktuális: a sokszínűség ennek az országnak egyik nagy értéke, hát ragaszkodjunk hozzá!
Hallatni hangunkat soha sem késő!
 

Szólj hozzá