Mennyi kártérítést fizetnek a szerződésszegő gázszállító cégek a magyar vállalkozásoknak és a költségvetésnek?
Napok óta egy régi keletű orosz-ukrán gázvita veszélyezteti a magyar vállalkozások amúgy is nehézkes gazdasági teljesítményét és a magyar állampolgárok emberhez méltó életét. A Vállalkozók Szövetsége (VSZ) szerint előfordulhat, hogy az egész mögött nem más, mint az energiahordozók árcsökkenése miatti alibi-vita zajlik, hogy hazánknak és a kiszolgáltatott európai országoknak felverjék közösen a gáz árát.
Fontos kérdés, hogy a nemzetközi gázszállítási szerződés megszegése miatt mennyi kártérítést fizetnek a kiesett bevételekért és termelésért az orosz partnerek a magyar vállalkozásoknak és a költségvetésnek, hiszen ők azok, akik nem teljesítik napok óta szerződésbeli kötelezettségeiket.
Az természetesen magánügyük, hogy mikor és milyen értékben perlik majd a tranzitban közreműködő Ukajnát (ha egyáltalán pereskednek..), és hogyan hárítják tovább a magyar vállalkozások és a magyar állam kártalanítására fordított összegeket az ukrán partnereik felé.
A Vállalkozók Szövetsége felszólítja a magyar kormányt, hogy haladéktalanul állítson fel vizsgálóbizottságot a mindenre kiterjedő károk összegzésére, majd indítsa meg a magyar fél - a megfelelő csatornákon - a kártérítés behajtását az orosz partnereken. Igaz, azon sem csodálkoznánk, ha a magyar és az orosz fél közötti megállapodás ilyen jellegű klauzulát nem is tartalmazna: magyarul, a nemzetgazdasági és személyes/céges károkat senki sem kívánná szerződésileg kártalanítani.
Persze, az is lehetséges, most hogy nem jön gáz, fizetni sem kell, de a leállások, a nem ledolgozott munkanapok stb. termeléskiesést eredményeznek, amelyek az ország és a vállalkozások költségvetését negatívan érinti.
Egyben felszólítjuk a kormányt, hogy kezdje meg az ukrán közvetítésű, orosz energiahordozóktól való függőség haladéktalan felszámolását. Vizsgálja felül - az országnak hátrányos energiafüggőséget okozó - nyírtasi kombinált ciklusú, villamosenergiát előállító, gázerőmű-beruházás megépítését. Részesítse előnyben - az országban szinte mindenhol - „ingyen” rendelkezésre álló geotermikus erőművek építését, valamint a szél- és a napenergia felhasználási lehetőségeit. Szükség szerint a paksi erőmű bővítésével termeljünk olcsó energiát, hiszen ez a magyar vállalkozások és az egyre nehezebb körülmények között élő lakosság érdeke.
A függőséget előidéző, politikai körökben mozgó „energiahéjákat” pedig sürgősen meg kell fékezni. Csak ez lehet mindannyiunk közös célja.
A VSZ kéri a sajtó és média munkatársait is, hogy működjenek együtt a fentiek elősegítésében, hiszen a legtöbbet ők tehetik ebben az ügyben: megismertetés – felvilágosítás - megvalósítás. Ezen a vonalon kell segíteni az ország olcsó, zömében saját forrásokból történő alternatív energiákra történő átállítását. Mindez 3-5 majd 10 éves ciklusban megvalósítható.
Addig is megfontolandó, hogy kikerülve az orosz-ukrán vitát és a szándékot az ár felhajtására, más forrásokat is igénybe vegyünk a gáz pótlására.
A fentiek figyelembevételével többé nem teremthetne egyetlen ország sem hasonló szituációt, mint ami most van. Így a Vállalkozók Szövetsége sem gondolhatná azt, hogy mindez egy előre elkészített forgatókönyv szerint zajló áremelési - ármegtartási kísérlet.
Keveset írtak arról, hogy nemrégiben a kőolaj árának csökkenése miatt közel harmadával csökkent a gáz központi beszerzési ára is. A VSZ nagyon várja az Energia Hivatal sürgős döntését, mennyivel csökken a lakossági és vállalkozói ár? Azonban az Energia Hivatal döntéseit ismerve sokáig várhatunk erre. Az EU pedig a jelenlegi krízisben ismételten bebizonyította, hogy alkalmatlan az ilyen jellegű problémák kezelésére. Hazánknak ezért kell részben saját utas energiapolitikát kialakítania.